Főoldal vagy landing oldal?
Honlapunk főoldalát mindenképpen olyanra kell terveznünk, hogy az már az első látogatás alkalmával meggyőzze érdeklődőinket. Ha honlapunk egy könyv, akkor a főoldal a könyv borítója. Viszont ebben az esetben a “ne ítélj a borító alapján” elvet sajnos el kell felejtenünk: ha valaki számára nem hasznos a főoldalunk, akkor olyan gyorsasággal fogja elhagyni a honlapot, hogy még az Analytics-ben sem tudjuk majd követni… (Persze csak képletesen.)
De mégis mit tegyünk főoldalunkkal a honlapunk sikere érdekében?
Az következő sorokban megtudhatjuk, milyen kritériumoknak szükséges megfelelnünk, amikor a főoldalunkat állítjuk össze. Kezdésképpen viszont megpróbálunk rávilágítani a főoldal vagy landing page használatának előnyeire illetve hátrányaira.
Mi az landing oldal?
A landing page egy olyan oldal, amin kifejezetten a keresőkifejezésnek megfelelő infomációkat vagy termékeket helyezünk el, így könnyítve meg a felhasználóknak a tájékozódást, a keresőrobotoknak pedig a feltérképezést. Hogy megértsük a landig page használatának előnyeit, képzeljük csak el, hogy rendelkezünk egy olyan webshoppal, amelyben női ruhákat árulunk.
Látszólag a női ruhákkal elég szűk halmazt határoztunk meg, de a halmaz elemeinek további csoportosításával jobb eredményt érhetünk el. Így például annak a vásárlónak, aki az estélyi ruhák felől érdeklődik nem kell végignéznie a női futócipő kínálatunkat, tehát hamarabb megtalálja, amit keres. Nem beszélve arról az esetről, amikor az adott vásárló egy olyan fizetett hirdetésből jutott az oldalunkra, amiben szerepelt az estélyi ruha kifejezés. Ebben az esetben főleg nem várható el, hogy a látogató a futócipőinket böngéssze, mert lehet egyáltalán nem érdeklik ezek a termékek.
Másrészről a keresőoldalakon is jobb helyezést érhet el oldalunk, ha az oldal URL-jében, címében, leírásában és tartalmában is ugyanazt a kifejezést, vagy ahhoz közelálló infomációkat helyezünk el. Természetesen itt figyelnünk kell a mennyiségre a minőségre és a formázásra is, de ez már inkább keresőoptimalizálás.
Ez a legfontosabb a főoldal tartalmában
Az oldal betöltés után a honlapunk görgetés nélkül megjelenő része a “hajtás feletti tartalom”. Ez a kifejezés az újságok világából ragadt a honlapokra, ugyanis az újságok általában tényleg meg vannak hajtva.
Ennek a részletnek a nagysága és formátuma eltérő lehet asztali gépen és mobilon. Minden esetre, a főoldal felső részének kialakítására különösen nagy figyelmet kell szentelnünk, mert ezt fogják látogatóink először megpillantani. Nekünk oly módon kell itt információt közölnünk, hogy az minél valószínűbben eredményezzen számunkra hasznos döntést.
A főoldal tartalma meghatározó lehet
Az “Üdvözöljük az XYZ cég oldalán.” és ehhez hasonló üdvözlések természetesen nagyon udvariasak. De biztos, hogy ez a legfontosabb? Nyilván, ha a boltunkba lép egy ügyfél, akkor köszöntjük, de az internet világában újra kell gondolnunk az első mondatot: itt a látogatók megtartása és meggyőzése a cél. Az említett köszöntővel ellentétben sokkal hatékonyabb lehet például egy figyelemfelkeltő mondat: “Januárban minden féláron!”, vagy még konkrétabban, egy kiemelt akciós ajánlat beágyazása.
Tippek a sikeres főoldal összeállításához
Kerülnünk kell az olyan kialakításokat, amelyek a hajtás feletti honlapszeletre helyeznek óriási, de semmitmondó képeket, galériákat, mert ezek erősen ronthatják oldalunk mutatóit. Olyan kivétel viszont elképzelhető, hogy egy oldalunk tartalmához illő képet beszúrunk a felső tartalmi részbe. De figyelem! A szöveg semmiképp sem a képfájlban legyen! Törekedjünk a tényleges szöveges tartalom beillesztésére, mely a háttérkép előtt is tisztán látható.
Főoldalunkról mindenképpen távolítsuk el az olyan tört linkeket, melyek nem mutatnak sehová, vagy egyszerűen idejétmúltak. Fontos szabály, hogy minden linknek okkal kell szerepelnie az oldalon. Itt jegyezném meg, hogy amennyiben alkalmazunk kiadó banereket vagy külső, fizetett hirdetéseket, akkor azok beillesztését célszerű kerülnünk a főoldalon, mivel azok rontják saját üzleti mutatóinkat. (Csak akkor ajánlott a hirdetés beillesztése, ha kifejezett célunk a látogatásokat pénzre váltani hirdetésen keresztül.) Az is problémát jelenthet, ha nem írtunk elegendő mennyiségű, minőségi szöveget.
Esetleg felmerülhet a kérdés: Mi történik, ha valamilyen hasonló tartalmú oldalról „inspirálódtunk” a tartalmat illetően?
Más oldalak tartalmát lemásolni, jogtalanul felhasználni tilos! Jó tudni, hogy a keresőprogramok is fel vannak készülve ilyen jellegű trükközésre, és bizony, akit ilyenen kapnak, komoly visszasorolási büntetést kap.
Tehát, bármennyire unalmasnak érezzük, hogy mindenki a minőségi szövegírást hangoztatja, mindenképp próbáljunk eredeti leírásokat, szövegblokkokat megfogalmazni, mert attól, hogy kimásoljuk a Google első találatának honlapszövegét, mi még nem leszünk hirtelen elsők!